Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Rozmiar czcionek: A A+ A++ | Zmień kontrast
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ciechocinku

Regulamin organizacyjny

Załącznik do Zarządzenia Nr 12/2013 Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku z dnia 20 listopada 2013 roku

 

       REGULAMIN ORGANIZACYJNY

 Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku

 

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

       § 1.

1. Regulamin organizacyjny jest dokumentem określającym szczegółową organizację i zakres

działania komórek organizacyjnych oraz zakres zadań, uprawnień i obowiązków

pracowników w nich zatrudnionych i inne zagadnienia związane z wewnętrzną organizacją

Ośrodka.

2. Strukturę organizacyjną Ośrodka przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik

Nr 1 do niniejszego Regulaminu.

      § 2.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Ciechocinku zwany dalej Ośrodkiem działa na podstawie:

1.     Uchwały Nr XIII/66/90 Miejskiej Rady Narodowej w Ciechocinku z dnia 20 kwietnia 1990 r. w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku

2.     Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku  nadanego uchwałą Rady Miejskiej Ciechocinek z dnia 7 czerwca 2004 roku zmienionego Uchwałą Nr XLII/397/06 z dnia 16 października 2006 roku.

3.     Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1240 ze zm.)

4.     Ustawy z dnia 12 marca 2004 ro pomocy społecznej  (Dz. U. z 2013 r., poz. 182 z późn. zm. )   

5.     Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 rw sprawie domów pomocy społecznej  (Dz. U. z 2012 r., poz. 964) – obowiązujące od dnia 27 sierpnia 2012 r.

6.     Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2012 rw sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych  z pomocy społecznej  (Dz. U. z 2012 r., poz. 823) – obowiązujące od  1  października 2012 r.

7.     Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 czerwca 2012 rw sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego  (Dz. U. z 2012 r. poz. 712) – obowiązujące od 7 lipca 2012 r.

8.     Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego  (Dz. U. z 2010 r., Nr 218, poz. 1439)

9.     Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 rw sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych  (Dz. U. z 2005 r., Nr 189, poz. 1598)

10.   Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 lipca 2006 rzmieniające rozporządzenie w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych  (Dz. U. z 2006 r., Nr 134, poz. 943)

11.   Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych  (Dz. U. z 2008 r., Nr 164, poz. 1027 ze zm.)

12.   Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2013 r., poz. 267)

13.   Ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 114),

14.   Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2009 r. Nr 1 poz. 7, ze zm.),

15.   Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 223 poz.1458, ze zm.),

16.   Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. nr 96 poz. 873 ze zm.),

17.   Ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych (Dz. U. z 2002 r. Nr 42 poz. 371),

18.   Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256 poz.2572)

19.   Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907)

20.   Uchwały Rady Miejskiej Ciechocinka oraz upoważnień i pełnomocnictw wydanych przez Burmistrza Miasta Ciechocinka na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz rozporządzeń wykonawczych do ustaw.

21.   Regulaminów oraz instrukcji wewnętrznych.

       § 3.

Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:

1. Statut - Statut Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku

2. Ośrodek – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ciechocinku

3. Kierownik - Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku

4. Rada - Rada Miejska w Ciechocinku

5. Burmistrz - Burmistrz Miasta Ciechocinka

 

Rozdział II

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA OŚRODKA

      § 4.

W strukturze organizacyjnej Ośrodka wyodrębnia się następujące działy:

1.     Kierownik

2.     Zastępca kierownika

3.     Dział pomocy środowiskowej

4.     Dział finansowo – księgowy

5.     Dział ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego  

6.     Dział usług opiekuńczych

7.     Dział administracyjno - gospodarczy

8.     Informatyk

9.     Świetlica socjoterapeutyczna

10.   Stypendia szkolne

11.   Kuchnia

         

Rozdział III

OGÓLNE ZASADY KIEROWANIA OŚRODKIEM

      § 5.

1. Kierownik kieruje Ośrodkiem i ponosi odpowiedzialność za wyniki pracy Ośrodka oraz reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.

2. Pracodawcą Kierownika jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ciechocinku

3. Kierownika zatrudnia Burmistrz Miasta w Ciechocinku

4. Ośrodek jest pracodawcą pracowników Ośrodka, a Kierownik jest Osobą reprezentującą pracodawcę w sprawach z zakresu prawa pracy.

5. Kierownik kieruje Ośrodkiem przy pomocy:

a) Zastępcy kierownika

b) Głównego Księgowego

6.Zastępca Kierownika odpowiada za:

a) Bezpośrednie kierowanie działem administracyjno – gospodarczy oraz działem usług opiekuńczych,

b) Określenie zadań dla pracowników działu administracyjno – gospodarczego.

c) Nadzorowanie prawidłowości i terminowości wykonania zadań w podległej komórce organizacyjnej

d) Organizowanie szkoleń i prowadzenie instruktażu dla podległych pracowników

e) Sprawy kadrowych pracowników.

7. Główny Księgowy odpowiada za gospodarkę finansową Ośrodka.

8. W razie nieobecności Kierownika działalnością Ośrodka kieruje Zastępca Kierownika

 

Rozdział IV

ORGANIZACJA PRACY OŚRODKA

      § 6.

1.     W Ośrodku obowiązuje zasada, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośredniemu przełożonemu, przed którym jest odpowiedzialny za wykonywanie zadań.

2.     Strukturę wewnętrzną Ośrodka tworzą działy o wieloosobowych lub jednoosobowych (samodzielnych) stanowiskach pracy

3.     Kierownik określa liczebność etatów w Ośrodku po akceptacji propozycji przez Burmistrza Miasta Ciechocinka

      § 7.

1.     Kierownik odpowiada za całość korespondencji Ośrodka i podpisuje pisma i dokumenty.

2.     W czasie nieobecności Kierownika lub innych uzasadnionych przypadkach całość korespondencji podpisuje Zastępca Kierownika

3.     Pracownicy socjalni  Ośrodka podpisują następujące dokumenty:

a) wywiady środowiskowe,

b) notatki służbowe,

c) plany, informacje, zestawienia, sprawozdania sporządzane dla potrzeb Ośrodka.

d) pisma w sprawach dotyczących wywiadów środowiskowych oraz postępowań  w poszczególnych działach.

       § 8.

1.     Projekty aktów normatywnych (uchwał Rady Miejskiej lub zarządzeń Kierownika Ośrodka) sporządza się zgodnie z powszechnie stosowanymi zasadami techniki prawodawczej, określonymi przepisami.

2.     Redakcja projektów aktów normatywnych winna być jasna, zwięzła, poprawna pod względem językowym oraz powszechnie zrozumiała.

3.     Do projektu aktu normatywnego dołącza się (na oddzielnym arkuszu) uzasadnienie. Uzasadnienie zawierające przesłanki merytoryczno – prawne winno być parafowane przez osobę przygotowującą projekt – Kierownika Ośrodka.

4.     Uzasadnienia projektów uchwał Rady Miejskiej podpisuje Kierownik Ośrodka.

5.     Projekty aktów normatywnych, po ich podpisaniu podlegają ewidencji, którą prowadzi Zastępca Kierownika

      § 9.

1. Jeśli przepisy szczególne nie stanowią inaczej Kierownik może udzielić pełnomocnictwa lub upoważnienia innym pracownikom, w szczególności w sprawach wydawania decyzji       administracyjnych. Dalszych pełnomocnictw i upoważnień Kierownik może udzieli jedynie w granicach pełnomocnictw udzielonych przez Radę Miejską oraz Burmistrza Ciechocinka i jedynie w takiej sytuacji gdy umocowanie to wynika z treści pełnomocnictwa udzielonego Kierownikowi.

2.Projekt pełnomocnictwa, upoważnienia przygotowuje Zastępca kierownika który jednocześnie prowadzi ewidencję udzielonych pełnomocnictw i upoważnień.

3. Pełnomocnictwo bądź upoważnienie może być w każdym czasie odwołane.

4. Umocowanie wygasa wraz ze śmiercią pełnomocnika lub osoby upoważnionej, zmianą zakresu obowiązków pracownika bądź z upływem czasu, na które zostało udzielone.

     § 10.

1.     Pracownicy Ośrodka są zobowiązani do sprawnego, terminowego i rzetelnego rozpatrywania skarg lub wniosków.

2.     Załatwianie skarg lub wniosków odbywa się zgodnie z właściwością komórki organizacyjnej i przepisami ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisami szczególnymi.

3.     Skargę lub wniosek interesanci mogą przesłać pocztą, złożyć osobiście w Sekretariacie Ośrodka lub złożyć ustnie do protokołu.

4.     Kierownik przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków raz w tygodniu w wyznaczonym do tego dniu.

5.     Pracownicy przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie.

6.     Skargi lub wnioski podlegają ewidencji w rejestrze skarg lub wniosków. Za niezwłoczne przekazanie kserokopii skargi, wniosku, petycji w celu zewidencjonowania w centralnym rejestrze skarg, wniosków, petycji odpowiedzialny jest Zastępca kierownika

7.     Rejestr skarg, wniosków i petycji prowadzi Zastępca kierownika

8.     Rozpatrzenie skarg odbywa się zgodnie z przepisami dotyczącymi rozpatrywania skarg.

      § 11.

1.     Obowiązki i uprawnienia pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej określone są w Regulaminie Pracy oraz w zakresach czynności pracowników.

2.     Status prawny pracowników określa ustawa o pracownikach samorządowych.

3.     Pracownicy samorządowi podlegają ocenie okresowej, której zasady i tryb dokonywania określają odrębne przepisy.

      § 12.

Zasady wynagradzania pracowników oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą określa Regulamin Wynagradzania oraz Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

      § 13.

Zasady obiegu dokumentów, podział i klasyfikację akt określa Instrukcja Kancelaryjna

Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku

 

Rozdział V

ZAKRES OBOWIĄZKÓW I UPRAWNIEŃ OSÓB ZATRUDNIONYCH W OŚRODKU POMOCY SPOŁECZNEJ       

      § 14.

KIEROWNIK

1.Zadania Kierownika Ośrodka:
 

a) Bieżący nadzór nad działalnością Kierownika Ośrodka pełni Burmistrz Miasta Ciechocinka jako zwierzchnik służbowy w zakresie praw i obowiązków Kierownika.

b) Do podstawowych obowiązków i uprawnień Kierownika należy realizacja zadań Ośrodka określonych w obowiązujących przepisach prawa i w Statucie Ośrodka, a w szczególności:

c) Podejmowanie czynności zwykłego zarządu związanych z prowadzeniem statutowej działalności Ośrodka,

d) Zastępowanie Miasta Ciechocinka w procesie cywilnym w sprawach, w których dochodzone roszczenie związane jest z działalnością Ośrodka, podejmowaną na podstawie umocowania wynikającego z pełnomocnictwa,

e) Opracowywanie planów Ośrodka i ich realizacja,

f) Określanie zasad wykonywania zadań oraz form i metod pracy na stanowiskach pracy,

g) Wydawanie zarządzeń, pism okólnych oraz zatwierdzanie regulaminów lub instrukcji wewnętrznych.

h) Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka,

i) Przedstawianie Radzie Miejskiej Ciechocinka corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb z zakresu pomocy społecznej w terminie ustalonym przez Radę,

j) Rozpatrywanie skarg, wniosków oraz innych sygnałów od mieszkańców w zakresie działania Ośrodka,

k) Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Ośrodka,

l) Wnioskowanie o zabezpieczenie środków finansowych na realizację zadań Ośrodka,

ł) Organizowanie warunków sprawnego funkcjonowania Ośrodka

m) Zapewnienie bezpiecznych warunków pracy, prowadzenie systematycznych szkoleń pracowników w zakresie BHP

n) Ułatwienie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

o) Stosowanie obiektywnych kryteriów oceny pracowników,

p) Kształtowanie w Ośrodku właściwych zasad współżycia społecznego,

r) Zaspokajanie w miarę posiadanych środków socjalnych potrzeb pracowników,

s)Współpraca z organizacjami społecznymi i zawodowymi w sprawie pomocy Społecznej,

t) Nadzór i kontrola działalności podporządkowanych komórek organizacyjnych,

u) Dekretowanie korespondencji

w) Wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do kompetencji Kierownika przepisami prawa, uchwałami Rady Miejskiej lub zarządzeniami Burmistrza Miasta Ciechocinka

 2. Kierownik odpowiedzialny jest w szczególności za:

a) Właściwe planowanie i organizowanie pracy Ośrodka w sposób zapewniający optymalną realizację zadań,

b) Przygotowanie i prowadzenie właściwej polityki kadrowej, szkoleniowej i socjalno -  bytowej Ośrodka,

c) Ustalanie potrzeb mieszkańców miasta i gminy z zakresu pomocy społecznej i opracowywanie strategii rozwiązywania problemów społecznych,

d) Wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy

e) Prowadzenie postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych i świadczeń alimentacyjnych oraz wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych,

f) Prowadzenie postępowania w sprawach usług opiekuńczych oraz wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych.

g) Prowadzenie postępowania w sprawach stypendiów szkolnych oraz zasiłków szkolnych oraz wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych.

h) Współdziałanie z Radą Miejską Ciechocinku, samorządem wojewódzkim, powiatowym, instytucjami i stowarzyszeniami oraz organizacjami pozarządowymi, które w swoich statutowych celach i zadaniach zajmują się pomocą, ochroną poziomu życia osób i rodzin oraz instytucjami, które wykonując swoje zadania mogą przyczynić się do rozwiązania problemów beneficjentów pomocy społecznej.   

        § 15.

ZASTĘPCA KIEROWNIKA

Do podstawowych obowiązków i uprawnień Zastępcy kierownika należy realizacja zadań Ośrodka określonych w obowiązujących przepisach prawa i w Statucie Ośrodka, a w szczególności:

1.     zastępowanie Kierownika w czasie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków,

2.     wydawanie decyzji z zakresu administracji publicznej w czasie nieobecności Kierownika na podstawie upoważnienia Burmistrza

3.     przygotowywanie projektów decyzji oraz zmian regulaminów, zarządzeń i innych przepisów wewnętrznych,

4.     nadzorowanie przestrzegania rzetelnego i terminowego załatwiania skarg i wniosków

5.     Bezpośrednie kierowanie działem administracyjno – gospodarczy oraz działem usług opiekuńczych,

6.     Określenie zadań dla pracowników działu administracyjno – gospodarczego.

7.     Nadzorowanie prawidłowości i terminowości wykonania zadań w podległej komórce organizacyjnej

8.     Organizowanie szkoleń i prowadzenie instruktażu dla podległych pracowników

9.     Sprawy kadrowych pracowników.

       § 16.

GŁÓWNY KSIĘGOWY

1. Główny Księgowy Ośrodka podlega bezpośrednio Kierownikowi.

2. Do obowiązków Głównego Księgowego należy:

a) Prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka zgodnie z ustawą rachunkowości, finansach publicznych i innymi obowiązującymi przepisami prawa,

b )Opracowywanie rocznych projektów planów finansowych Ośrodka oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją,

c) Nadzorowanie prawidłowości i terminowości sporządzania i składania dokumentów związanych z wypełnianiem obowiązków podatkowych,

d) Opracowywanie okresowych analiz i informacji dotyczących stanu środków finansowych Ośrodka,

e) Sprawowanie nadzoru nad obiegiem dokumentów finansowo – księgowych Ośrodka,

f) Kierowanie pracą Działu Księgowości,

g) Kontrola prawidłowości i terminowości rozliczeń finansowych za usługi i dostawy,

h) Organizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie obsługi kasowej Ośrodka,

i) Naliczanie wynagrodzeń wynikających z umowy o pracę z pracownikami Ośrodka oraz osób świadczących pracę na podstawie umów zlecenia,

j) Prowadzenie obsługi finansowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych

k) Sprawowanie bieżącego nadzoru i prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowe środków trwałych i składników majątkowych Ośrodka oraz okresowe przeprowadzanie inwentaryzacji,

l) Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika

3. Główny Księgowy odpowiedzialny jest w szczególności za:

a) Przestrzeganie przepisów ustawy o finansach publicznych,

b) Przestrzeganie przepisów ustawy o rachunkowości,

c) Realizacja zadań Działu Finansowo – Księgowej,

d) Prawidłową organizację pracy działu Księgowości, terminowe sporządzanie sprawozdań,

informacji, analiz finansowych oraz zestawień dotyczących pracy Ośrodka,

e) Przygotowanie projektów planów finansowych Ośrodka oraz wniosków na zapotrzebowanie

finansowe.

 

Rozdział VI

PRACOWNICY OŚRODKA                                                                    

        § 17.

Do obowiązków wszystkich pracowników należy w szczególności:

1.     Należyte i terminowe wykonywanie powierzonych im zadań przy wykorzystaniu wymaganej wiedzy fachowej

2.     Znajomość aktów normatywnych niezbędnych do prawidłowego załatwiania spraw,

3.     Wnikliwe, terminowe i bezstronne załatwianie spraw klientów Ośrodka,

4.     Referowanie Kierownikowi spraw w sposób obiektywny i zgodny z posiadaną wiedzą,

5.     Terminowe i sumienne wykonywanie poleceń Kierownika,

6.     Dbałość o porządek w miejscu pracy oraz właściwe zabezpieczenie powierzonych dokumentów służbowych, innych materiałów oraz mienia Ośrodka,

7.     Wykazywanie inicjatyw w podejmowaniu spraw i problemów wynikających w toku pracy i występowanie z wnioskami do Kierownika,

8.     Samokształcenie w celu pogłębiania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonywania obowiązków,

9.     Przestrzeganie dyscypliny pracy, ustalonego porządku, przepisów i zasad BHP oraz przepisów przeciwpożarowych,

10.   Zachowanie tajemnicy służbowej oraz innych tajemnic prawem chronionych, w tym ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych, wynikających z ustawy,

11.   Zgłoszenie przełożonemu na piśmie wniosku o wyłączenie z prowadzenia spraw które dotyczą bezpośrednio interesu prawnego pracownika lub członka jego rodziny,

12.   Udzielenie klientom Ośrodka informacji o okolicznościach faktycznych i prawnych które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego, przestrzeganie zasad etycznych przy wykonywaniu zadań.

      

Rozdział VII

ZADANIA DZIAŁÓW OŚRODKA

        § 18.

INFORMATYK

Do zadań Informatyka należy:

1.     Nadzorowanie prawidłowości eksploatacji oraz administrowanie systemami informatycznymi ośrodka,

2.     Wnioskowanie w zakresie zakupów sprzętu komputerowego i oprogramowania,

3.     Archiwizowanie danych Ośrodka w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami,

4.     Przetwarzanie zgromadzonych danych i opracowywanie informacji oraz zestawień w zleconym zakresie

5.     Szkolenie pracowników w podstawowym zakresie użytkowania sprzętu komputerowego oraz nowych programów do obsługi zadań Ośrodka

6.     Organizowanie i aktualizowanie baz danych

7.     Udostępnianie zarchiwizowanych danych uprawnionym osobom,

8.     Zabezpieczenie systemu informatycznego Ośrodka przed dostępem osób niepowołanych,

9.     Nadzorowanie prawidłowości eksploatacji i konserwacji sprzętu informatycznego

10.   Inwentaryzowanie sprzętu komputerowego,

11.   Obsługa oraz aktualizowanie strony internetowej Ośrodka

12.   Wdrażanie systemów informatycznych do realizacji zadań Ośrodka,

13.   Bieżące aktualizowanie programów i nośników w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań Ośrodka,

14.   Zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych poprzez ich ochronę przed niepowołanym dostępem, nieuzasadnioną modyfikacją lub zniszczeniem, nielegalnym ujawnieniem lub pozyskaniem,

15.   Kontrolowanie dostępu do danych osobowych,

16.   Zarządzanie hasłami użytkowników, systemami antywirusowymi i ich procedurami,

17.   Monitorowanie skuteczności zabezpieczeń wdrożonych w celu ochrony danych osobowych,

        § 19.

DZIAŁ POMOCY ŚRODOWISKOWEJ

1. Zadania tego działu realizują zatrudnieni pracownicy socjalni.

2. Do zadań Działu Pomocy Środowiskowej należy:

a) Rozpoznawanie i dokonywanie oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na  świadczenia pomocy społecznej na terenie miasta Ciechocinek

b) Organizowanie pomocy w postaci pracy socjalnej, w tym kontaktów socjalnych oraz programów pomocowych, rzeczowych i finansowych zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, a także udział w rozwijaniu infrastruktury niezbędnej do świadczenia pomocy społecznej,

c) Inicjowanie działań zapobiegających degradacji społecznej osób i rodzin,

d) Przygotowanie decyzji administracyjnych w sprawie przyznania lub odmowy przyznania świadczeń pomocy społecznej,

e) Prowadzenie rejestru wydanych decyzji z podziałem na poszczególne rodzaje świadczeń,

f) Przygotowanie informacji dla innych komórek organizacyjnych w zakresie wydawanych decyzji administracyjnych,

g) Prowadzenie sprawozdawczości w zakresie realizacji zadań,

Zakres czynności do poszczególnych stanowisk otrzymuje bezpośrednio zatrudniony pracownik.

      § 20.

DZIAŁ ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH I FUNDUSZU ALIMENTACYJNEGO

1. Do zadań Inspektora ds. świadczeń rodzinnych i Inspektora ds. funduszu alimentacyjnego

należy:

a) Prowadzenie postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych i wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych,

b) Prowadzenie postępowania w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych,

c) Podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych, prowadzenie postępowania,

wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych oraz prowadzenie innych działań określonych przepisami prawa,

d) Sporządzanie list wpłat, potwierdzanie i współpraca z sekcją Finansowo – Księgową w zakresie wypłacanych świadczeń oraz rozliczanie wpłat dotyczących dłużników alimentacyjnych,

e) Zgłaszanie uprawnionych osób, korzystających z pomocy udzielanej przez sekcję do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, naliczanie składek, oraz prowadzenie w tym zakresie dokumentacji,

f) Wydawanie zaświadczeń z zakresu zadań realizowanych przez sekcję,

g) Współpraca z Urzędem Skarbowym i komornikami w zakresie prowadzonych spraw,

h) Sporządzanie sprawozdań i informacji z zakresu działania sekcji

        § 21.

DZIAŁ USŁUG OPIEKUŃCZYCH

1. Dział usług opiekuńczych zapewnia pomoc domową w formie usług opiekuńczych w

miejscu zamieszkania dla:

a) osób samotnych, które z powodu wieku, choroby i innych przyczyn są jej pozbawione,

b) osób, które wymagają pomocy której rodzina nie jest w stanie im zapewnić,

2. Do zadań Działu Usług Opiekuńczych należy:

a) zapewnienie pomocy w formie usług opiekuńczych osobom potrzebującym

b) kwalifikowanie osób do pomocy w formie usług opiekuńczych,

c) współpraca z rodzinami i najbliższym środowiskiem osób objętych pomocą,

d) sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawie przyznania lub odmowy przyznania pomocy w formie usług opiekuńczych,

e) naliczanie odpłatności za świadczenie usług opiekuńczych,

f) prowadzenie rejestru osób korzystających z pomocy w formie usług opiekuńczych,

g) sporządzanie sprawozdań oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej pomocy w formie usług opiekuńczych

h) współpraca z organizacjami pozarządowymi w ramach rozwiązywania problemów osób starszych

i) ustalanie zakresu pracy i czasu pracy opiekunek w miejscu zamieszkania

j) zaznajamianie opiekunek z pracą i zapoznawanie podopiecznego, wizytowanie podopiecznych

       § 22.

DZIAŁ ORGANIZACYJNO  -  GOSPODARCZY

1. Dział Organizacyjno – Gospodarczy wypełnia całokształt zadań kadrowych, zajmuje się zakresem różnego rodzaju spraw organizacyjnych, które zapewniają codzienną działalność Ośrodka.

2. Do zadań Działu Organizacji należy:

a. zapewnienie sprawnego funkcjonowania Ośrodka i właściwej organizacji pracy,

b. prowadzenie całokształtu spraw osobowych pracowników,

c. prowadzenie i zabezpieczanie akt osobowych pracowników Ośrodka oraz załatwianie     spraw przyjmowania, zwalniania, przeszeregowania i awansowania pracowników,

d. prowadzenie spraw związanych z odpowiedzialnością porządkową i dyscyplinarną

pracowników Ośrodka,

e. rozkład czasu pracy, nadzór i kontrola nad dyscypliną pracy,

f. prognozowanie potrzeb kadrowych Ośrodka, współuczestniczenie w doborze i

rozmieszczeniu kadr,

g. prowadzenie kancelarii zgodnie z instrukcją obiegu dokumentacji (wysyłanie i

przyjmowanie korespondencji)

h. obsługa centrali telefonicznej i faksu

i. czuwanie nad przestrzeganiem obowiązujących przepisów, zasad bezpieczeństwa i higieny

pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,

j. przestrzeganie terminów badań wstępnych, okresowych i kontrolnych pracowników

Ośrodka,

k. zaopatrzenie materiałowe na cele administracyjne,

l. prowadzenie ewidencji, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących

wypadków w drodze do z oraz w czasie wykonywania pracy,

ł. prowadzenie ewidencji skarg i wniosków, kierowanie do rozpatrzenia skarg i wniosków

składanych w Ośrodku

3. Do zadań Działu Gospodarczego należą:

 

W zakresie spraw zaopatrzenia, prowadzenia magazynu:

a. prowadzenie kartotek magazynu żywnościowego i ogólnego,
b. systematyczne prowadzenie kartotek magazynowych, ewidencji pozaksięgowej,
c.  przygotowywanie rozliczeń sprawozdań i innych dokumentów wynikających z potrzeby prawidłowego funkcjonowania magazynu żywnościowego i stołówki oraz magazynu ogólnego,

d. ponoszenie odpowiedzialności materialnej za produkty, przedmioty, gotówkę, dokumenty i rozliczenia wynikające z pełnionej funkcji. 
e. racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na zaopatrzenie stołówki i Ośrodka.
f. planowanie i organizacja zakupów, wydawanie do kuchni artykułów spożywczych, systematyczne wpisywanie ich do dziennika żywieniowego,
g. sporządzanie rozliczeń miesięcznych, przestrzeganie terminów przydatności do spożycia produktów znajdujących się w magazynie, właściwe ich przechowywanie i zabezpieczanie przed zniszczeniem,
h. współpraca z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz laboratoriami środowiskowymi w zakresie organizowania badań i pomiarów czytników uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia,

 

W zakresie intendentury:

a. systematyczne planowanie w porozumieniu z kucharką, jadłospisów zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością, 
b. prowadzenie ewidencji osób korzystających ze stołówki,
c. przestrzeganie stawki żywieniowej serwowanych posiłków,
d. przestrzeganie przepisów HCCP,
e. prowadzenie dokumentacji HCCP,
 

W zakresie przyrządzania posiłków:

a. obróbka  produktów żywnościowych potrzebnych do przygotowania posiłków,
b. systematyczne planowanie jadłospisów zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością, 
c. przyrządzanie posiłków,
d. troska o estetyczne i higieniczne wydawanie i podawanie posiłków,
e. odkładanie próbek wydawanych posiłków - kontrola
f. utrzymanie czystości na stanowisku pracy (zaplecze, kuchnia, zmywalnia, jadalnia)
g. przestrzeganie przepisów HCCP.

       § 23.

1. W strukturze Ośrodka działają ponadto  Świetlica  Socjoterapeutyczna

2. Wszystkie wspomniane Komórki funkcjonują w oparciu o swoje wewnętrzne regulaminy

dostępne w Ośrodku Pomocy Społecznej w Ciechocinku

W sprawach nie uregulowanych w powyższych przepisach ma zastosowanie Kodeks

Postępowania Administracyjnego oraz instrukcje kancelaryjne.

        § 24.

Organizacja i porządek w procesie pracy oraz związane z prawa i obowiązki

pracowników i pracodawców ustala Regulamin Pracy Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku

 

          Biuletyn Informacji Publicznej 

Strona Biuletynu Informacji Publicznej

MOPS-u w Ciechocinku


              

Elektroniczna Skrzynka Podawcza ePUAP

MOPS-u w Ciechocinku


             

Portal Informacyjno - Usługowy "Emp@tia"


                      

Strona WWW Powiatowego Urzędu Pracy

w Aleksandrowie Kujawskim


       

Strona WWW Ministerstwa Rodziny,

Pracy i Polityki Społecznej
 


              

Strona WWW Kujawsko - Pomorskiego

Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy


 

Strona WWW obywatel.gov.pl


              

Strona WWW Zakładu

Ubezpieczeń Społecznych


                     

Strona WWW Regionalnego Ośrodka

Polityki Społecznej w Toruniu