Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

Kopernika 14, 87-720 Ciechocinek

 

Regulaminy

 REGULAMIN ORGANIZACYJNY

 Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku


Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

       § 1.

1. Regulamin organizacyjny jest dokumentem określającym szczegółową organizację i zakres działania komórek organizacyjnych oraz zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników w nich zatrudnionych i inne zagadnienia związane z wewnętrzną organizacją Ośrodka.

2. Strukturę organizacyjną Ośrodka przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego Regulaminu.

      § 2.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Ciechocinku zwany dalej Ośrodkiem działa na podstawie:

1.     Uchwały Nr XIII/66/90 Miejskiej Rady Narodowej w Ciechocinku z dnia 20 kwietnia 1990r. w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku

2.     Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku  nadanego uchwałą Rady Miejskiej Ciechocinek z dnia 7 czerwca 2004 roku zmienionego Uchwałą Nr XLII/397/06 z dnia 16 października 2006 roku.

3.     Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.)

4.     Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej  (Dz. U. z 2013r., poz. 182 z późn. zm. )   

5.     Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012r. w sprawie domów pomocy społecznej  (Dz. U. z 2012r., poz. 964) – obowiązujące od dnia 27 sierpnia 2012r.

6.     Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2012r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych  z pomocy społecznej  (Dz. U. z 2012r., poz. 823) – obowiązujące od  1  października 2012r.

7.     Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 czerwca 2012r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego  (Dz. U. z 2012r. poz. 712) – obowiązujące od 7 lipca 2012r.

8.     Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego  (Dz. U. z 2010r., Nr 218, poz. 1439)

9.     Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych  (Dz. U. z 2005r., Nr 189, poz. 1598)

10.   Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 lipca 2006r. zmieniające rozporządzenie w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych  (Dz. U. z 2006r., Nr 134, poz. 943)

11.   Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych  (Dz. U. z 2008r., Nr 164, poz. 1027 ze zm.)

12.   Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks podstępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2013, poz. 267)

13.   Ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. 2015r. poz. 114),

14.   Ustawa z dnia 7 września 2007r. O pomocy osobą uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2009r. Nr 1 poz. 7, ze zm.),

15.   Ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223 poz.1458, zezm.),

16.   Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. UI. 201 Or. Nr 234 poz. 1536, ze zm.),

17.   Ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach i niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych (Dz. U. z 2002r. Nr 42 poz. 371),

18.   Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 nr 256 poz.2572)

19.   Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907)

20.   Uchwały Rady Miejskiej Ciechocinka oraz upoważnień i pełnomocnictw wydanych przez Burmistrza Miasta Ciechocinka na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz rozporządzeń wykonawczych do ustaw.

21.   Regulaminów oraz instrukcji wewnętrznych.

       § 3.

Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:

1. Statut -Statut Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku

2. Ośrodek – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ciechocinku

3. Dyrektor -Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku

4. Rada -Rada Miejska w Ciechocinku

5. Burmistrz -Burmistrz Miasta w Ciechocinku


Rozdział II

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA OŚRODKA

      § 4.

W strukturze organizacyjnej Ośrodka wyodrębnia się następujące działy:

1.     Dyrektor

2.     Zastępca Dyrektora

3.     Dział pomocy środowiskowej

4.     Dział finansowo – księgowy

5.     Dział ds. świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego  

6.     Dział usług opiekuńczych7.     Dział Administracyjno - Gospodarczy

8.     Informatyk

9.     Świetlica Socjoterapeutyczna

10.   Stypendia Szkolne

11.   Kuchnia

         

Rozdział III

OGÓLNE ZASADY KIEROWANIA OŚRODKIEM

      § 5.

1. Dyrektor kieruje Ośrodkiem i ponosi odpowiedzialność za wyniki pracy Ośrodka oraz reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.

2. Pracodawcą Dyrektora jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ciechocinku

3. Dyrektora zatrudnia Burmistrz Miasta w Ciechocinku

4. Ośrodek jest pracodawcą pracowników Ośrodka, a Dyrektor jest Osobą reprezentującą pracodawcę w sprawach z zakresu prawa pracy.

5. Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy:

a) Zastępcy Dyrektora

b) Głównego Księgowego

6.Zastępca Dyrektora odpowiada za:

a) Bezpośrednie kierowanie działem administracyjno –gospodarczy oraz działem usług opiekuńczych,

b) Określenie zadań dla pracowników działu administracyjno – gospodarczego.

c) Nadzorowanie prawidłowości i terminowości wykonania zadań w podległej komórce organizacyjnej

d) Organizowanie szkoleń i prowadzenie instruktażu dla podległych pracowników

e) Sprawy kadrowych pracowników.

7. Główny Księgowy odpowiada za gospodarkę finansową Ośrodka.

8. W razie nieobecności Dyrektora działalnością Ośrodka kieruje Zastępca Dyrektora


Rozdział IV

ORGANIZACJA PRACY OŚRODKA

      § 6.

1.     W Ośrodku obowiązuje zasada, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośredniemu przełożonemu, przed którym jest odpowiedzialny za wykonywanie zadań.

2.     Strukturę wewnętrzną Ośrodka tworzą działy o wieloosobowych lub jednoosobowych (samodzielnych) stanowiskach pracy

3.     Dyrektor określa liczebność etatów w Ośrodku po akceptacji propozycji przez Burmistrza Miasta Ciechocinka

      § 7.

1.     Dyrektor odpowiada za całość korespondencji Ośrodka i podpisuje pisma i dokumenty.

2.     W czasie nieobecności Dyrektora lub innych uzasadnionych przypadkach całość korespondencji podpisuje Zastępca Dyrektora

3.     Pracownicy socjalni  Ośrodka podpisują następujące dokumenty:

a) wywiady środowiskowe,

b) notatki służbowe,

c) plany, informacje, zestawienia, sprawozdania sporządzane dla potrzeb Ośrodka.

d) pisma w sprawach dotyczących wywiadów środowiskowych oraz postępowań  w poszczególnych działach.

       § 8.

1.     Projekty aktów normatywnych (uchwał Rady Miejskiej lub zarządzeń Dyrektora Ośrodka) sporządza się zgodnie z powszechnie stosowanymi zasadami techniki prawodawczej, określonymi przepisami.

2.     Redakcja projektów aktów normatywnych winna być jasna, zwięzła, poprawna pod względem językowym oraz powszechnie zrozumiała.

3.     Do projektu aktu normatywnego dołącza się (na oddzielnym arkuszu) uzasadnienie. Uzasadnienie zawierające przesłanki merytoryczno – prawne winno być parafowane przez osobę przygotowującą projekt – Dyrektora Ośrodka.

4.     Uzasadnienia projektów uchwał Rady Miejskiej podpisuje Dyrektor Ośrodka.

5.     Projekty aktów normatywnych, po ich podpisaniu podlegają ewidencji, którą prowadzi Zastępca Dyrektora

      § 9.

1. Jeśli przepisy szczególne nie stanowią inaczej Dyrektor może udzielić pełnomocnictwa lub upoważnienia innym pracownikom, w szczególności w sprawach wydawania decyzji       administracyjnych. Dalszych pełnomocnictw i upoważnień Dyrektor może udzieli jedynie w granicach pełnomocnictw udzielonych przez Radę Miejską oraz Burmistrza Ciechocinka i jedynie w takiej sytuacji gdy umocowanie to wynika z treści pełnomocnictwa udzielonego Dyrektorowi.

2.Projekt pełnomocnictwa, upoważnienia przygotowuje Zastępca Dyrektora który jednocześnie prowadzi ewidencję udzielonych pełnomocnictw i upoważnień.

3. Pełnomocnictwo bądź upoważnienie może być w każdym czasie odwołane.

4. Umocowanie wygasa wraz ze śmiercią pełnomocnika lub osoby upoważnionej, zmianą zakresu obowiązków pracownika bądź z upływem czasu, na które zostało udzielone.

     § 10.

1.     Pracownicy Ośrodka są zobowiązani do sprawnego, terminowego i rzetelnego rozpatrywania skarg lub wniosków.

2.     Załatwianie skarg lub wniosków odbywa się zgodnie z właściwością komórki organizacyjnej i przepisami ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisami szczególnymi.

3.     Skargę lub wniosek interesanci mogą przesłać pocztą, złożyć osobiście w Sekretariacie Ośrodka lub złożyć ustnie do protokołu.

4.     Dyrektor przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków raz w tygodniu w wyznaczonym do tego dniu.

5.     Pracownicy przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie.

6.     Skargi lub wnioski podlegają ewidencji w rejestrze skarg lub wniosków. Za niezwłoczne przekazanie kserokopii skargi, wniosku, petycji w celu zewidencjonowania w centralnym rejestrze skarg, wniosków, petycji odpowiedzialny jest Zasępca Dyrektora

7.     Rejestr skarg, wniosków i petycji prowadzi Zastępca Dyrektora

8.     Rozpatrzenie skarg odbywa się zgodnie z przepisami dotyczącymi rozpatrywania skarg.

      § 11.

1.     Obowiązki i uprawnienia pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej określone są w Regulaminie Pracy oraz w zakresach czynności pracowników.

2.     Status prawny pracowników określa ustawa o pracownikach samorządowych.

3.     Pracownicy samorządowi podlegają ocenie okresowej, której zasady i tryb dokonywania określają odrębne przepisy.

      § 12.

Zasady wynagradzania pracowników oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą określa Regulamin Wynagradzania oraz Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

      § 13.

Zasady obiegu dokumentów, podział i klasyfikację akt określa Instrukcja Kancelaryjna

Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechocinku


Rozdział V

ZAKRES OBOWIĄZKÓW I UPRAWNIEŃ OSÓB ZATRUDNIONYCH W OŚRODKU POMOCY SPOŁECZNEJ       

      § 14.

Dyrektor

1.Zadania Dyrektora Ośrodka:

a) Bieżący nadzór nad działalnością Dyrektora Ośrodka pełni Burmistrz Miasta Ciechocinka jako zwierzchnik służbowy w zakresie praw i obowiązków Dyrektora.

b) Do podstawowych obowiązków i uprawnień Dyrektora należy realizacja zadań Ośrodka określonych w obowiązujących przepisach prawa i w Statucie Ośrodka, a w szczególności:

c) Podejmowanie czynności zwykłego zarządu związanych z prowadzeniem statutowej działalności Ośrodka,

d) Zastępowanie Miasta Ciechocinka w procesie cywilnym w sprawach, w których dochodzone roszczenie związane jest z działalnością Ośrodka, podejmowaną na podstawie umocowania wynikającego z pełnomocnictwa,

e) Opracowywanie planów Ośrodka i ich realizacja,

f) Określanie zasad wykonywania zadań oraz form i metod pracy na stanowiskach pracy,

g) Wydawanie zarządzeń, pism okólnych oraz zatwierdzanie regulaminów lub instrukcji wewnętrznych.

h) Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka,

i) Przedstawianie Radzie Miejskiej Ciechocinka corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb z zakresu pomocy społecznej w terminie ustalonym przez Radę,

j) Rozpatrywanie skarg, wniosków oraz innych sygnałów od mieszkańców w zakresie działania Ośrodka,

k) Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Ośrodka,

l) Wnioskowanie o zabezpieczenie środków finansowych na realizację zadań Ośrodka,

ł) Organizowanie warunków sprawnego funkcjonowania Ośrodka

m) Zapewnienie bezpiecznych warunków pracy, prowadzenie systematycznych szkoleńpracowników w zakresie BHP

n) Ułatwienie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

o) Stosowanie obiektywnych kryteriów oceny pracowników,

p) Kształtowanie w Ośrodku właściwych zasad współżycia społecznego,

r) Zaspokajanie w miarę posiadanych środków socjalnych potrzeb pracowników,

s)Współpraca z organizacjami społecznymi i zawodowymi w sprawie pomocy Społecznej,

t) Nadzór i kontrola działalności podporządkowanych komórek organizacyjnych,

u) Dekretowanie korespondencji

w) Wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do kompetencji Dyrektora przepisami prawa, uchwałami Rady Miejskiej lub zarządzeniami Burmistrza Miasta Ciechocinka

 2. Dyrektor odpowiedzialny jest w szczególności za:

a) Właściwe planowanie i organizowanie pracy Ośrodka w sposób zapewniający optymalną realizację zadań,

b) Przygotowanie i prowadzenie właściwej polityki kadrowej, szkoleniowej i socjalno -  bytowej Ośrodka,

c) Ustalanie potrzeb mieszkańców miasta i gminy z zakresu pomocy społecznej i opracowywanie strategii rozwiązywania problemów społecznych,

d) Wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocyspołecznej należących do właściwości gminy

e) Prowadzenie postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych i świadczeń alimentacyjnych oraz wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych,

f) Prowadzenie postępowania w sprawach usług opiekuńczych oraz wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych.

g) Prowadzenie postępowania w sprawach stypendiów szkolnych oraz zasiłków szkolnych oraz wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych.

h) Współdziałanie z Radą Miejską Ciechocinku, samorządem wojewódzkim, powiatowym, instytucjami i stowarzyszeniami oraz organizacjami pozarządowymi, które w swoich statutowych celach i zadaniach zajmują się pomocą, ochroną poziomu życia osób i rodzin oraz instytucjami, które wykonując swoje zadania mogą przyczynić się do rozwiązania problemów beneficjentów pomocy społecznej.   

        § 15.

ZASTĘPCA DYREKTORA

Do podstawowych obowiązków i uprawnień Zastępcy Dyrektora należy realizacja zadań Ośrodka określonych w obowiązujących przepisach prawa i w Statucie Ośrodka, a w szczególności:

1.     zastępowanie Dyrektora w czasie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków,

2.     wydawanie decyzji z zakresu administracji publicznej w czasie nieobecności Dyrektora na podstawie upoważnienia Burmistrza

3.     przygotowywanie projektów decyzji oraz zmian regulaminów, zarządzeń i innych przepisów wewnętrznych,

4.     nadzorowanie przestrzegania rzetelnego i terminowego załatwiania skarg i wniosków

5.     Bezpośrednie kierowanie działem administracyjno –gospodarczy oraz działem usług opiekuńczych,

6.     Określenie zadań dla pracowników działu administracyjno – gospodarczego.

7.     Nadzorowanie prawidłowości i terminowości wykonania zadań w podległej komórceorganizacyjnej

8.     Organizowanie szkoleń i prowadzenie instruktażu dla podległych pracowników

9.     Sprawy kadrowych pracowników.

       § 16.

GŁÓWNY KSIĘGOWY

1. Główny Księgowy Ośrodka podlega bezpośrednio Dyrektorowi.

2. Do obowiązków Głównego Księgowego należy:

a) Prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka zgodnie z ustawą rachunkowości, finansach publicznych i innymi obowiązującymi przepisami prawa,

b )Opracowywanie rocznych projektów planów finansowych Ośrodka oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją,

c) Nadzorowanie prawidłowości i terminowości sporządzania i składania dokumentów związanych z wypełnianiem obowiązków podatkowych,

d) Opracowywanie okresowych analiz i informacji dotyczących stanu środków finansowych Ośrodka,

e) Sprawowanie nadzoru nad obiegiem dokumentów finansowo – księgowych Ośrodka,

f) Kierowanie pracą Działu Księgowości,

g) Kontrola prawidłowości i terminowości rozliczeń finansowych za usługi i dostawy,

h) Organizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie obsługi kasowej Ośrodka,

i) Naliczanie wynagrodzeń wynikających z umowy o pracę z pracownikami Ośrodka oraz osób świadczących pracę na podstawie umów zlecenia,

j) Prowadzenie obsługi finansowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych

k) Sprawowanie bieżącego nadzoru i prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowe środków trwałych i składników majątko0wych Ośrodka oraz okresowe przeprowadzanie inwentaryzacji,

l) Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora

3. Główny Księgowy odpowiedzialny jest w szczególności za:

a) Przestrzeganie przepisów ustawy o finansach publicznych,

b) Przestrzeganie przepisów ustawy o rachunkowości,

c) Realizacja zadań Działu Finansowo – Księgowej,

d) Prawidłową organizację pracy działu Księgowości, terminowe sporządzanie sprawozdań,

informacji, analiz finansowych oraz zestawień dotyczących pracy Ośrodka,

e) Przygotowanie projektów planów finansowych Ośrodka oraz wniosków na zapotrzebowanie

finansowe.

Informacje

Liczba wyświetleń: 201
Utworzono dnia: 03.03.2022

Historia publikacji

  • 04.03.2022 12:46, Administrator
    Edycja strony: Regulaminy
  • 04.03.2022 12:46, Administrator
    Edycja strony: Regulaminy
  • 04.03.2022 12:44, Administrator
    Edycja strony: Regulaminy